torsdag 23 januari 2014

Vaser av tidningspapper och plastflaskor

Det är så sjukt kul att skapa med tidningspapper. Ihop med lim blir det som lera. Att sedan kunna göra det ihop med  flaskor på väg till återvinningen gör det ännu roligare. Eftersom jag älskar blommor så känns det extra kul att göra vackra vaser. Blir kul när våren kommer och fylla dem med blomster från trädgården.

Tidningspapper på en sirapsflaska
 
Tidningspapper på en avklippt mjölkförpackning

Tidningspapper på en avklippt schampoflaska
 
 
Här visar jag hur jag gjort:


Material: flaska, tidning, tapetklister, trälim, akrylfärg, disktrasa, lack.
Det går givetvis bra vilken flaska som helst, schampo, sirap, olja, mjölk, sköljmedel m.m.
Klipp/skär av toppen på flaskan. Klä i den med ett lager tidningspapper.

 

Pensla först på trälim på vasen. Tryck sedan fast remsorna i önskat mönster. Här la jag dem i spiraler.


Fyll hela ytan. Stryk med fingrarna över mönstret så det blir fast och fint. I de små mellanrummen formade jag små kulor och tryckte dit.
På den andra vasen gjorde jag som man gjorde i förskolan med silkespapper, rullade små bollar och limmade fast tätt.
Låt det torka ordentligt. Det tar minst en natt.
Måla sedan. Jag målade först vitt med akrylfärg. Låt torka ordentligt.
 Sedan målade jag med svart och torkade bort med en fuktig trasa. Så kallad patinering. Skitkul. Den mörka färgen fastnar i alla fördjupningar. Det blir tredimensionellt och mönstret framträder på ett helt annat sätt.
 Avsluta med att lacka.
Lite närbilder...


 

6 kommentarer:

  1. Riktigt maffigt....ser ut som keramik el lera..t o m sten ;-) typ...wow..imponerad:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är faktiskt som att jobba med lera. Tidningspappret blir så mjukt och formbart. superkul och mindre kladdigt än lera!

      Radera
  2. Jättefint! Jag trodde att det var metallfärg som du har målat med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bliderna blir ju inte så perfekta alltid. Man skulle absolut kunna tänka sig att testa metallicfärger. Bra idé! Tack för besöket.

      Radera