måndag 28 april 2014

Vindspel av konservburkslock

Jag har samlat locken från konservburkar ett tag och nu kom jag på vad jag skulle göra. Ett vindspel till trädgården. Idag var det helt vindstilla så jag vet ännu inte riktigt hur det kommer låta när vinden tar tag i den.

Här kan du se vindspelet i rörelse.



Här visar jag hur jag gjort:

material: en pinne, koservburkslock, pärlor, snöre, nagellack, hammare, syl, skruvmejsel, stjärnmejsel.
 När jag klippte fläderbusken sparade jag de raka grenarna och kapade dem i 30 cm bitar och skalade bort barken. Till detta använde jag en av dem.
                                       Jag la ut allt för att se hur jag ville ha det.
                Jag gjorde hål med en syl för att kunna montera ihop dem med snöre.
 På en del av locken gjorde jag mönster med hjälp av skruvmejsel, stjärnmejsel och en grov spik.
 På de andra locken målade jag mönster med nagelalck. 
                  Jag la ut allt igen och plockade fram pärlor. Jag har 5 cm mellan locken.
Jag klippte till bitar av vaxat lingarn tillräckligt långa så att man kan knyta också. Jag trädde på pärlor så de mätte 5 cm och knöt fast mellan locken.







12 kommentarer:

  1. WOW , vad fint .... jag som brukar spara på allting .
    men dessa lock har jag slängt , typiskt va . ännu en sak att börja samla på .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är bara att sätta igång. Som tur är så tar ju inte de så stor plats som vissa andra saker. Har stora säckar stående med toapappersrullar, sladdar och plastförpackningar. under sängen har jag lådor med plastpåsar och tomma snusdosor. Rätt vad det är klicka det till i hjärnan och man får en ide och då är det kul när man har materialet hemma. Dock lite drygt att förvara. Ha det gott och tack för besöket.

      Radera
  2. Åh, vad tjusigt...om mina händer fixade detta skulle jag gjort såna och om jag åt nått som var i konserver =( vilket fyndigt återburk...kanske du kan börja sälja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj stackars dig. Kan inte tänka mig något värre än att ögon eller händer skulle bli obrukbara. Hoppas du blir bättre. Kram!

      Radera
    2. Tack snälla du men det är en genetisk sjukdom, så det blir tyvärr bara sämre och det är piss för det påverkar alla organ...händerna och ögonen mm. så hur mycket jag än vill pyssla så blir jag begränsad men jag är envis och försöker, så mycket jag klarar av...Har även en snäll assistent som hjälper mig massa...skall se om jag kan få tag på konservlock - annars kanske du säljer fram över =) fast jag använder endast svart...så min blir inte så färgsprakande som din!

      Radera
  3. How do you smooth the edges? My can opener leaves ragged sharp edges. I love this idea ... it is really beautiful!

    SvaraRadera
    Svar
    1. I have an Another kind of can opener that open the can benieth the edge i fyou understund what I mean. but if you get Sharp edges you kan try to sand them. Good luck. Thank you for visiting me.

      Radera
  4. Where did you get the pattern for the embossed design?

    SvaraRadera
  5. Hej du har en fantastisk blogg!!!!
    med massor av idéer. Jag hittade hit när jag letade efter lite pyssel med metall.
    Jag har bara en fråga har du kommit på vad kan man göra med tomma rostiga marschall burkar ? Ha det så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad roligt att höra! Har inte varit så aktiv sista tiden men pyssel är ju tidlöst. Idéerna funkar ju även om de inte skrevs igår. Vore det inte fint med en rad rostiga Marshall hållare med taklökar i?

      Radera