torsdag 17 april 2014

Spegel av äggkartonger

Fortsätter mitt äggtema men går från skalen till kartongen.  Hittade några små speglar i ett förråd och ville göra några roliga ramar. Kapade bottnarna från äggkartonger och använde dem som dekoration.
 Så här gjorde jag steg för steg:

Material: äggkartonger, kartong, mattkniv, sax, färg, lack, tidningspapper, spegel, lim.
Klipp av bottnarna på äggkartongerna.
Testa och lägg ut bitarna hur du vill ha det.
 Rita av spegeln på kartongen.
 Jag ville ha insidan med skarpa hörn så jag ritade nya linjer en bit in och skar ut en kvadrat med kniv. Sedan la jag ut bitarna för att se hur bred jag behövde göra ramen.
 Jag målade bitarna med vattenfärg. Mycket mer lättmålat än med akrylfärg som jag testade först.
 Efter målning lackade jag med vattenbaserat hobbylack.
 Jag klädde in ramen med tidningspapper och tapetklister. Kanterna på kartong är inte så snygga så de behöver döljas. Sedan målade jag när det torkat.
 Nu limmade jag fast bitarna på ramen. Limmet på bilden finns på Panduro och är superbra till små arbeten och torkar fort och fäster bra. Nu är själva ramen klar.
 Nedan ser du vad som behövs för montering.
Limma fast kartongskivan med utskuret hål för spegeln på baksidan av ramen. I detta hålet lägger du spegeln.
 Avsluta med att täcka med en helkartongskiva som du limmar över hela baksidan.
 Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar