lördag 19 september 2020

Skapa masker av kartong

 Kartong är verkligen ett billigt och lättåtkomligt material. Det är bara att gå till närmsta affär eller återvinning så finns det där. Jag använder det jättemycket i mitt skapande. Här har jag gjort afroinspirerade masker.







Material du behöver är:
kartong
mattkniv
servetter eller silkespapper från skokartong (går även med tidningspapper med då blir det grövre struktur)
lim ex vitt hobby eller trälim som späds med lite vatten
hobby eller akrylfärg
lack

Här visar jag i stora drag hur man kan gå till väga.

Rita upp på kartong. Skär ut 2-3 lika former och limma ihop dem för att få en stadig stomme. Har man bara ett lager kommer den att böja sig när den blir fuktig av lim.
Skär sedan ut näsa,mun, ögon med mera och limma ovanpå så skapar det djup och struktur.


Nu är det dax att täcka allt med tunt papper så som servetter eller silkespapper. Jag sparar alltid på pappret som är fyllning när man köper skor. Skrynkla pappret och räta ut det igen. Stryk lim på masken och tryck fast pappret. Man kan lägga lager på lager och man kan ta små bitar i taget. Nedan ser du en mask som är klar för målning.

Täck hela masken med en mörk färg som skapar djup.
För färgläggning av de olika delarna jobbar du med en pensel med endast lite färg på. Håll penselt vågrätt och stryk på färgen. Prova dig fram.
Här ser du att det mörka färgen lyser igenom.












2 kommentarer:

  1. Åh, vilket bra tips! Gör själv pappersmassa av äggkartonger för att skapa figurer. Ärlite bökigt, men kul! Det här måste jag absolut prova, väldigt snyggt resultat med levande yta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du fick inspiration! Jag jobbar också mycket med papiermache lera jag gör av pappersstrimlet på jobbet. Gör limmet av mjöl och vatten. Recept på detta finns också på bloggen. Lycka till!

      Radera