fredag 18 april 2014

Nagellacks sländor

Jag har sett så många på internet som gör nagellacksblommor som är så söta. Jag har istället gjort sländor som man kan hänga som smycke, limma fast som dekor eller hänga i fiskelina i ett träd eller på grenar. de är lätta och jätteroliga att göra. De första jag gjorde blev något för stora. Öglorna blev för stora så det var svårt att få nagellacket att fästa. Ju mindre desto lättare.
 
 
 
 
 
 
 
Såhär gjorde jag dem:

Material: tunn ståltråd, avbitartång eller sax du inte är rädd om, rundtång, pärlor, nagellack.
 Den tjocka ståltråden på bilden testade jag först men det var inte bra, den gick lätt av när man böjt den.
 Dessa nagellacken köpte jag för 10 kr st på citygross. De funkade perfekt. Nagellacket får inte vara för tjockt.
 Vira två varv runt t.ex en linjal. Se till att det blir 4-5 cm ändar som du sedan ska trä pärlor på.
 Nyp åt på mitten och vira några varv så det fäster ihop.
 Bred ut och forma vingarna.
 Måla på nagellack. Ha flödigt med färg på penseln och dra från ena änden på vingen till den andra. Ibland får man försöka några gånger innan det fäster.
 
 Trä på pärlor. Ändarna fäster du genom att snurra upp tråden med en rundtång till en ögla.
Nu kan du trä i fiskelina om du vill hänga upp dem. Trä i läderband om du vill ha det som smycke. Limma på en pinne föra sätta som dekor i planteringen.

LYCKA TILL OCH GLAD PÅSK ALLESAMMANS!

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Fiff! Har just hängt ut dem i min ormhassel, får se om de syns sedan när bladen slaget ut.. De var roliga att göra också. Ha det gott!

      Radera
  2. Häftigt! Måste blir väldig fint att hänga i ett fönster. Nu kanske mina nagellacksburkar kan komma till nytta. För naglarna får sig sällan någon omgång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle nog bli fina i ett fönster men mina hamnade som sagt var i min kära trädgård. Lycka till med dina nagellacksslattar.

      Radera
  3. Jag ÄLSKAR din sida! Har nu gjort ett gäng Trollsländor själv och ska försöka mig på lite annat som jag hittat hos dig :-) Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tack snälla Susanne, vad glad jag blir. Skulle gärna se dina sländor. Är du med i någon FB-grupp, typ pyssel eller återbruk. Visa gärna upp dem.

      Radera
  4. Jag tror att du kommer till min Facebook-sida om du klickar på mitt namn här ovan kommentaren. Jag har mina trollsländor som omslagsbild :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har kollat in dem, supersöta verkligen. Jag har dansat frigörande dans med en kvinna som heter Hauge, känner du henne?

      Radera
  5. Åh vilken kul variant på nagellacksblommorna! Så fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var så längesedan jag gjorde dem att jag nästan glömt bort de små sländora. Kommer ihåg att jag hade kul när jag gjorde dem. Hoppas du också får kul! Gott nytt år! /Helena

      Radera