lördag 4 januari 2014

Urnor av ballong och papper

Detta är ju sånt pyssel man gjorde i skolan när man var liten, papier maché på en ballong. Vad jag minns var det grisar vi gjorde. Det är mycket man gjorde som liten som kan vara värt att testa som vuxen och har möjlighet att utveckla teknik och utseende.
Dessa urnor var i alla fall roliga att göra om än ganska tidsödande. Det är inget man gör klart på en kväll precis. Har tänkt ha med dessa till en utställning om återbruk.
 
 
Här kommer en beskrivning:

 
Blås upp ballonger, ställ dem i skålar så blir det lättare att arbeta.
 Klipp till mängder av små pappersbitar så att du har allt förberett.
Blanda till tapetklister. Jag brukar hälla ljummet vatten i en yoghurthink sedan strör jag på limpulvret och rör om. Låt det svälla en liten stund. Spä ut om det blivit för tjockt, häll i mer pulver om det är för tunt. Det ska vara tjockt som yoghurt ungefär. Förvara det sedan i kylskåp så häller det länge
 Använd händerna eller en pensel och stryk på limmet på pappret och fäst sedan omlott på ballongen.
Gör två till tre lager per dag. Det behövs 7-8 lager.
 Klipp ut en rund bit av kartong som ska vara botten. Limma fast den exakt rakt under öppningen. Kommer den snett blir hela urnan sned.
 Limma några lager papper över botten.
 Vänta tills urnan är helt torr. Ta hål på ballongen och ta ut den.
 Gör markering för hur stor öppning du vill ha och klipp kanten fin.
 Förslag på öppning: klipp en bit från en toapappersrulle och låt den bli kanten på din urna.
 
 Klipp till små bitar papper för att limma omlott kring öppningen. blir svårt att få det fint med stora pappersbitar.
 
 Måla den i önskad färg.
 Jag använde silkespapper till dekoren.
 Klippte ut cirklar och limmade med utspätt trälim. Om du använde silkespapper  måste du försäkra dig om att det inte är en sort som färgar av sig. Det blir väldigt svårt att få det snyggt då.
 
Avsluta det hela med att lacka två gånger. Jag använde Panduros vattenbaserade Oceanlack-glossy.
 
Här kommer ännu några bilder på slutresultatet.

 
Ja så gjorde jag men det finns ju tusentals sätt att färglägga och dekorera på.
LYCKA TILL!

6 kommentarer:

  1. Hvor er de blevet flotte! Fin ide med silkepapiret, det må jeg prøve en dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag det var smart att göra mönster i silkespapper. Det hade varit svårt att måla det. Är också sugen att dekorera med vackra servetter. Ha det gott!

      Radera
  2. Vilket jobb! Verkligen fint resultat!

    SvaraRadera
  3. Tack, Snälla, för den har sidan. Den gav mig vad jag behövde för att nu kunna sätta igång:-) Hälsning från Helène.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen kul att höra. Detta var faktiskt bland de första inläggen jag gjorde på bloggen för många år sedan. Så mycket jag lärt mig efter det. Ju mer man skapar desto mer idéer får man. Lycka till med skapandet!

      Radera