torsdag 9 januari 2014

Plånbok till kontokort

Har länge haft extrem oordning på alla mina kort. Några i mobilskalet, några i min gamla plånbok och några ihopsatt med ett gummiband. Nu har jag rått bot på detta. En plånbok med plats för tio kort. Nöööjd!
 
Jag fick tänka till både en och två gånger när jag sydde den så det skulle bli rätt. Det blev ganska rätt förutom att när jag öppnar den från det hållet som känns rätt så är korten upp och ner. Så kan det vara när man gör något för första gången. Jag borde alltså ha satt flärpen på andra sidan. Funkar ändå.
 
Ska försöka mig på en beskrivning här.


Du behöver: tyg, kardborreband, symaskin
Jag valde ett grovt tyg som yttertyg. Det är en provbit jag fått från en möbelaffär, typ fuskmocka. Till insidan har jag vanligt bomullstyg.
 Klipp ut följande bitar:
  •  2 st 22x16 cm (in och utsida)
  • 10 st 11x6 cm (under arbetets gång kom jag på att jag kunde gjort 5 st 22x6 cm istället, men då var det för sent.) Klipp tilltvå bitar kardborreband. En remsa för att täcka skarvarna i mittuppslaget.
 Fålla all fickorna i ena kanten
 Lägg på de två översta fickorna och sy fast dem i nederkanten.
Fortsätt sedan med övriga fickor och sy fast två i taget. Se till att de två nedersta hamnar kant i kant med undertyget.
 
 täck mittskarven med ett band.
 sy en flärp som du fäster kardborreband på. Sy du i tunnt tyg måste du vändsy så det blir dubbelt.
 
 Mät ut ungefär var du bör sätta kardboorebandet som du sedan ska fästa flärpen mot. Sy fast.
 Lägg sedan rätta mot räta. Se hur flärpen ligger inuti och mittemot den andra kardborrebiten.
 Sy runt och lämna en öppning. Denna öppningen var lite för liten så jag fick öppna upp lite. Kapa hörnen.
 Vänd ut och in. Tryck ut hörnen ordentligt med något spetsigt.
 Sy runt kanten.
 
 
 
före :(

efter:)


 

5 kommentarer:

  1. Den där idén tackar jag för.. Det är ju inte bara kontokort man har nuförtiden.. Har som du haft det. Dem utspridda lite överallt..

    SvaraRadera
  2. Den här måste jag också göra :) Tack för idén!

    SvaraRadera
  3. Härligt Susanne! Tänk bara på att flärpen ska vara på andra sidan om du är högerhänt.

    SvaraRadera
  4. Ok. Jag ska även göra ett gummiband på långsidan så korten inte ramlar ut den vägen .

    SvaraRadera