söndag 19 januari 2014

Skokartong och konserver blev förvaring

Kanske mitt kaotiska pysselnäste blir lite finare nu. Har förvandlat olika gamla burkar och en skokartong till färgglad förvaring. Denna gången tog jag hjälp av servetter.
Alla tre är gjorda av återanvända metallburkar
 
Detta är en förvandlad skokartong
 
En vanlig yoghurt-burk
 
Till metallburkarna gjorde jag skyltar av kartong med magneter på baksidan. dessa kan lätt flyttas runt efter behov.
Här visar jag hur jag förvandlade skokartongen och burkarna:


Material: olika burkar, servetter, trälim, kartong, färg, lack, tidningspapper, maskeringstejp

Jag börjar med skokartongen
 Mät ut mitten på två motstående sidor. Mät ut en triangel som du ser på bilden.
 Klipp ut trianglarna. Gör ett snitt från den ena änden till den andra så det blir lättare att vika sedan. Snitten ska inte gå rakt igenom utan bara i ytan.
 
Vik den. Av locket klipper du till sidor som du limmar och ev. tejpar fast så att det blir som två fack.
 
Sedan tejpade jag alla fula kanter med maskeringstejp.
 Grundmåla. Servetterna är så tunna så jag tror inte att de täcker mörk färg och text.
Ta bort det yttersta skiktet på servetterna.
 
Pensla utspätt trälim på kartongen och tryck fast servetten. Man kan penska försiktigt med lim ovanpå servetten så den blir slät...försiktigt, går lätt sönder.
Jag rullade pappersrullar som jag slätade ut och målade i en matchande färg. Dessa limmade jag sedan fast som dekoration. Man kan också vika tidningspapper istället för att rulla.
 
Med burkarna är det ju samma teknik egentligen. Jag använde grundfärg för snickeri och det fäster bra på allt. Om man har färg som inte fäster så bra kan man först limma fast ett lager tidningspapper på burken och sedan måla.
Skyltar med magneter är smart för då kan man lätt ändra om man byter innehåll. På plastburkarna fäster jag med häftmassa.
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Vilken smart lösning med skokartongen!!! Att få två fack sådär som en verktygslåda.
    tack för alla tips du delar med dig av med beskrivningar och allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar tipset. Det var ganska lätt att göra också. Kul när förvandlingen blir så stor tycker jag. Jag är nöjd med att ha mina lack och lim samlade på ett ställe. Välkommen tillbaka till bloggen. Du vet väl att du kan bli följare. Ha det så bra!

      Radera