måndag 13 januari 2014

Ljusstake av schampoflaska

Jag skar av toppen på en schampoflaska för att göra en vas. Då insåg jag att det jag skar bort i stort sett var en färdig ljusstake. Med hjälp av sax och en hålstans blev den dock lite roligare. Tyvärr hade jag bara en sådan svart flaska. Hade varit snyggt med ett par.
 
 
 Detta är verkligen ett superlätt återbrukspyssel. Så här gjorde jag:

Här ser ni flaskan jag använde, den svarta till vänster. De andra två gör jag just nu vaser av.
 Började med att kapa av flaskan med en mattkniv. Sedan klippte jag först 8 jack. Rundade sedan av kanterna vid jacken som du ser på bilden. Använd en liten nagelsax så går det lätt att få det runt och fint.
 Sedan tog jag en hålstansare och gjorde en massa hål som dekoration. Färdigt! Lätt va?
Säkerheten kanske blir lite större om man klär insidan av ljuskoppen med ugnsfolie. Går aldrig ifrån ett ljus som du tänt.
 Några bilder ur andra vinklar.

 

9 kommentarer:

  1. Wow jag är imponerad! Det kunde jag aldrig tro att materialet kom från en schampooflaska.

    SvaraRadera
  2. Jätteläckert! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  3. Vilken kul idé :-) Funkar säkert att spraymåla nån flaska i annan färg om man vill ha likadana. Annars har du ju skaffat dig ett nytt favoritschampo nu...
    Trevlig helg!
    //Petra

    SvaraRadera
  4. Vilken super bra ide! Ser jätte proffsigt ut! Nu måste man börja spana efter finna plastflaskor:-)

    SvaraRadera
  5. Hvor er den fin! Du må ud og købe mere shampoo af den slags, så den kan få en makker.. Rigtig godt fundet på! Mvh Lisbet

    SvaraRadera
  6. Idag, i väntan på att sotaren skulle komma och sota vedspisen och kakelugnen, så hittade jag fram till Din blogg. Jisses, vad man blev inspirerad. Jag återkommer för att läsa mera./Lilla gummann

    SvaraRadera
  7. Tack snälla ni för alla värmande och snälla kommentarer, väldigt kul att höra! Glöm inte att tänka på säkerheten bara, sätt aluminiumfolie i botten.

    SvaraRadera
  8. borde kanske fungera på lucia tåg om man har levande ljus, såvida inte "korken" är för liten för att hålla i :-)
    Så glad att jag hittade din blogg, många fina, roliga och inspirerande grejer du gjort :-) /Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj vad kul att höra! Tack! Kanske korken är i minsta laget men man kan väl kanske limma fast något så det blir mer att hålla i.

      Radera