tisdag 3 december 2013

Julpynt av godispapper

Jag fick en påse Twist av en kollega i fredags för att jag lånat ut peruker till honom. På kvällen var jag ensam hemma samt helt slut efter 7 dagars arbete. Vältrade mig i soffan med en bok och käkade upp allt godis.
Sedan började jag genast fundera på vad jag skulle göra med alla dessa fina godispapper. Det blev stjärnor som man kan hänga i granen, i tallriset eller dekorera julklapparna med. De var roliga och lätta att göra. Resultatet blev helt klart godkänt.
                                        Gör så här

Du behöver följande material:
Kartong t.ex från ett flingpaket, sax, limstift, godispapper, snöre, tejp.

Klipp godispapperna i 4 delar. Stryk på limstift och fäst upp på kartongarket. Testade först med trälim men det gick inte, Panduros limstift funkade bra.
Gör en mall, jag ritade av en stjärna som satt på en elljusstake sedan kom jag på att man kan använda pepparkaksformarna. Rita upp på baksidan. Tänk på att det går åt två stjärnor för att göra en, så rita upp jämna par. På ytorna mellan stjärnorna fick jag plats med små minihjärtan. Klipp ut.
Så här många blev det av ett kartongark.
 Tejpa fast en bit snöre. Stryk på lim på hela stjärnan och tryck sedan ihop dem. Lägg i press under en bok.
Här använde jag Panduros Quickglue som är helt suveränt, det fäster bra och torkar snabbt. Kostar 49 kr, rätt dyrt men bra att ha när man limmar smågrejer.
 Om du struntar i att limma ihop dem kan du använda dem som dekoration till paket eller kort.
 Jag hängde de små tillsammans med kanelhjärtan i lite ormhassel. Passade fint ihop. Vasen är gjord av tidningspapper på en konservburk. Finns beskrivning till den under etiketten tidningsåterbruk.
 Gör många och häng dem i julgranen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar