måndag 9 juni 2014

Stråkrona

I flera år har jag haft ett urklipp från en tidning om hur man gör en krona av strå. Igår blev det äntligen av. Det var ju jättelätt. Nu vill man ju testa och göra det med en massa olika växter. Igår gjorde jag tre stycken, en med björnrot, en med gräs och en med myskmadra. Myskmadran doftar ljuvligt när man torkar den. Nu slår ju lavendeln ut snart vilket jag sett blir jättefint i en sån här krona. Smörblommor blir också fint. Om man torkar dem i mörker så håller de färgen, torkar man dem i solen så blir de som hö.
Nu åker jag två veckor till Kroatien vilket ska bli jättekul men den det är ändå lite vemodigt att lämna trädgården i all sin prakt när jag vet att jag missa smultronschersminens, riddarsporren och pionens blomning.
Krona av gräs

Krona av myskmadra

Krona av björnrot
Fortsätt för beskrivning och fler bilder


Material: Någon form av ståltråd för att göra en stomme (ring). Sax, liten bit tunn metaltråd eller syntettråd för att fästa ihop. Snöre att hänga upp den i.

1. Forma en stabil ring av ståltråd.
 2.Klipp till en bunta växtmaterial.
3. Klipp dem i någorlunda samma längd.
4. Lägg skaftet mot ringen och vik inåt om ringen och ut tillbaka. Se bild nedan. man kan också jobba flera skaft åt gången. På gräskronan hade jag stråna två och två.
5. Lägg nästa skaft på samma sätt ovanpå änden på förra skaftet och vik in mot ringen. På så vis låser du skaften. Fortsätt så tills du kommer runt där du började.


6.När du kommit hela vägen runt klipper du av skaften om de är långa, spara någon cm. ta en bit tunn metalltråd och vira runt för att fästa.
Här har jag flätat stråna två och två.

7. Knyt fast snören och häng upp. När den torkar slaknar den och blir mindre yvig. Min kronorna av björnrot och myskmadra var väldigt yviga när de var nygjorda. Idag hade de hängt till sig och var finare.
Det var väl ett härligt sommartips! Ut och fläta i det gröna nu.

6 kommentarer:

  1. Oj, så fina kronor.......skall försöka göra en.........

    SvaraRadera
  2. Så fina de blev! Och tack för beskrivningen, det där ska jag absolut försöka mig på :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Nu blommar ju lavendeln, borde bli fint.

      Radera