onsdag 31 maj 2017

Hemmagjort lim på vatten och mjöl

Det är faktiskt superlätt att göra sitt egna lim. Det blir bra, billigt, miljövänligt och skönt att jobba med. Passar framförallt till att limma papper med. Jag använder det till papier maché. Nackdelen är att det inte håller så länge, kanske nån vecka i kylskåp.
Man blir inte alls kladdig på samma sätt som man blir med vanligt lim och det är jättelätt att tvätta av. Man får en hård bra kvalitet på papiermachén. Limmet blir väldigt mjukt och skönt att jobba med. Gillar det verkligen.
Detta behöver du: gryta, visp, mjöl, vatten och salt.

ca 4 delar vatten
1 del vetemjöl
1 tsk salt (tillsätter det för att hindra mjölbaggar)

Gör så här:
Vispa samman i en gryta och värm upp. 
Vispa hela tiden
När det är på väg att börja koka så sänker du värmen och vispar hela tiden.
 Låt det sjuda en stund. 
Om det blir ör tjockt späder du ut med lite mer vatten. jag vet inte hur länge man ska hålla på men jag sjöd i 5-10 min. 
Häll upp i en burk och låt svalan. 
Färdigt att användas!

förvara det i kylskåp.

9 kommentarer:

  1. Hej! Hur bra håller limmet i utomhusmiljö?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju bara mjöl och vatten så det går inte. Tyvärr!

      Radera
    2. Kan det användas till att tapiser med

      Radera
    3. Har inte testat själv men vet att de gjorde så förr i tiden.

      Radera
  2. Blir klistret genomskinligt när det torkar eller blir det lite vitt av mjölet?

    SvaraRadera
  3. Genomskinligt skulle jag säga men det beror väl på hur tjockt lager man lägger. Jag har mest använt det till papiermache. Det funkar bara för papper.

    SvaraRadera
  4. Håller lite längre om man häller i lite ättika så att pH blir 3,5-4. Man kan också då ta nån droppe Atamon(bensoesyra). Håller minst 6 månader i kyl.

    SvaraRadera