fredag 20 maj 2016

Så gör jag papperslera / papier maché

Så här gör jag min "papperslera" eller papier maché som det egentligen heter. Papier maché är ju även tekniken där man lägger remsor av tidningspapper doppade i lim på varandra. Om du vill bli sjukt inspirerad och lära dig mer ska du en kurs hos min underbara vän Sofi Aronsson. Kan inte hon inspirera dig så kan ingen. Besök hennes sida www.rawart.se.
 Riv papper i små bitar. Använd dagstidningar, magasin, reklam, äggkartong, papper från dokument strimlare m.m.
Fortsätt för beskrivning!

 Häll på rikligt med hett vatten. Låt stå i flera timmar eller över natten så att fibrerna löses upp. Rör gärna om ibland. 

 
 Mixa med t. ex stavmixer. Funkar med elvisp också men det blir kanske lite grövre.
 Häll över i en tygkasse eller sil. Häng upp kassen någonstans där den kan stå och droppa.
 
 Krama ur så mycket vatten du kan.
Finfördela pappersmassan. Man kan köra med elvispen i den.
Om man vill kan man forma bollar och torka för senare användning. Då blöter man upp dem igen och gör som i följande bilder.
 Häll på vitt lim och arbeta ihop till en deg. Ibland tillsätter jag aven vetemjöl och lite salt för att den ska bli smidigare och inte vattnig.
 
 
Förvara i plastburk eller påse i kylen för längre hållbarhet. Håller sig minst ett par veckor.
använd till att göra skålar, småfigurer, klä in burkar etc. Perfekt hobby på sommaren då det torkar snabbt i solen.
Exempel på grejer du kan skapa med leran.
 

16 kommentarer:

  1. Tusen tack för receptet och att du delar med dig av dina fina idéer! Jag blir så sugen att sätta igång!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra!!!! Det är ju det jag vill...inspirera till eget skapande. Lycka till!!!

      Radera
    2. Vad bra!!!! Det är ju det jag vill...inspirera till eget skapande. Lycka till!!!

      Radera
  2. Hej jag har läst att man under 1900-talets början kunde köpa snusdosor i Papiermaché och funderar lite på att dom bästa av dessa skall ha varit tillverkade i lin. Men vilken typ av klister skulle ni rekomendera för att klara det fuktiga snuset??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att man vaxade insidan av snusdosan

      Radera
    2. Kanske de la bivax på insidan? Förr var snusdosor oftast i nysilver eller i näver. Båda de höll snuset fuktigt av sig själva. Och jag vet även att en bit äpple håller fukten kvar i snuset.

      Radera
  3. På den tiden kanske de hade torrt snus. Vet inget lim som skulle Klara det.

    SvaraRadera
  4. Trälim gör ytan hård, vet inte om den skulle klara snus men jag tror det.

    SvaraRadera
  5. Hej jag jobbar på en förskola och ska arbeta med papier mache och undrar om vi får använda dina bilder på processen i vår miljö som stöd hur man skapar papier mache? Mvh förskollärare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Visst får du det men fint att du frågar. Eftersom du jobbar med barn vill jag tipsa om att byta ut vitt lim mot lim gjort på mjöl vatten och salt. Recept finns på bloggen. Till lera är det bra att göra limmet tjockt. Använd rikligt med lim i pappersmassa så blir det mer lättarbetat. Lycka till!

      Radera
    2. http://hemgjord.blogspot.com/2017/05/hemmagjort-lim-pa-vatten-och-mjol.html?m=1

      Radera
    3. Åh tusen tack! Hjälper oss jättemycket att få använda dina foton som bildstöd. Tack för tipset att använda annat bindemedel när vi arbetar med barn.

      Radera
    4. Lycka till! Skicka gärna bilder på deras skapelser till helena.andreasson@hotmail.com så kan jag lägga ut dem på mitt Instagram om det är ok. Mitt IG är hemgjord_diy.

      Radera
  6. Hej!
    Jag tänkte göra lampskärmar i papier maché. Vilket lim använder du? Jag har använt tapetklister förut, men du kanske har ett bättre förslag?
    Tack för infon och inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du använder remsor som du klistrr på varandra är tapetklister toppen. Till papprrslera är typ trälim, pva lim bäst.

      Radera