onsdag 10 april 2013

Lampa av morgontidningen!

Istället för att meditera rullar jag pappersrullar, monotont och tankebefriande. Av dem kan man sen göra mängder av prylar. Nu har det blivit några lampor och ni får beskrivningen här. Mycket exklusivt, eller hur? Den var faktiskt med på TV 4 nyheterna när jag pratade om mitt och Sofis återbruksprojekt - ECO-art.
Andra lampor som jag gjort:
                                          Material du behöver till detta är:
          • tidning
          • penna, grillspett eller blomsterpinne att rulla på
          • lim
          • sylthink eller annan palsthink
          • sax
          • lamparmatur
          • lack och pensel


Du börjar med att skära av överkanten av hinken. Sedan gör du ett hål i botten där du sedan fäster lamparmaturen. På hinken ska du sedan limma pappersrullarna. Detta är väldigt enkelt men den det tar lite tid att rulla alla rullarna. Jag tog några tag med ett snappapper på hinken också för att få bättre fästyta för limmet.

                                      Så här gör du pappersrullarna:
Vik ut en tidning och klipp den i tre delar. Rulla från hörnet. Välj tjocklek på pinne efter hur tjocka rullar du vill ha.
Avsluta med att stryka lim i hörnet så det fäster.
Räkna med att göra minst 100 st, beroende på hur stor hink du har.


Klipp rullarna i ena änden så du får en rak kant. Limma sedan fast dem på hinken en efter en.  När du är klar kan du välja om du vill ha en rak nederkant eller klippa dem i olika längder. Avsluta med att lacka. Sätt dit armaturen, häng upp och njuuuut!
LYCKA TILL!!!!!

13 kommentarer:

  1. Så häftig, blev sugen på att göra en egen nu. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jippie! Det är ju det som är meningen, att ni ska bli sugna! Det är bara att börja rulla!

      Radera
  2. Oh yes, your turn. Wish I could be able to see it!

    SvaraRadera
  3. Hej förstår inte riktigt vart jag ska limma rullarna? Eftersom botten på hinken är urskuren..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sidorna på hinken ska vara kvar och där limmar du fast rullarna. Du måste bara skära bort översta kanten på hinken. Kanske jag har för dåliga bilder. Lycka till.

      Radera
    2. ahh då fattar jag såg ut som om botten var helt utskuren men så var det ju inte :P

      Radera
  4. Stort tack för tipset har gjorten liknande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Jag har ju gjort även av magasin men denna av vanligt tidningspapper är jag allra mest nöjd med. Den hänger i vardagsrummet och är så snygg.

      Radera
  5. Så fin och så generöst att du delar med dig.
    Du är nog väldigt tydlig men jag är trög. Hur blir rullarna så långa? Som jag läser det så rullar du en tredjedels tidning på pinnen...då blir den väl väldigt kort. Ser ut så på bilden du skickat. Andra saken jag inte förstår, ska pinnen vara kvar?

    SvaraRadera
  6. Om du vecklar ut tidningen och klipper vågrätt så får du långa remsor. Pinnen har du bara när du rullar sedan drar du ut den försiktigt. Lycka till. Kul att du hittade mig. Det var många år sedan jag gjorde lampan, den hänger i mitt vardagsrum i ett hörn.

    SvaraRadera
  7. Nu är det ännu längre sedan du gjorde lampan. 😃 Jag undrar lite över botten av hinken. Skar du först bort den, gjorde hålet i mitten och sedan satte fast bottnen på hinken igen? Tanken kom från bilden med en tillsynes platt vit rondellen med hål i. Eller skar du bara ur ett litet hål i hinkens botten?
    Oavsett ovan så måste man väl ha en lamparmatur utan stickkontakt, väl?

    SvaraRadera
  8. Jag har inte tagit bort botten. Har skurit ut ett hål i botten på hinken. Jag har använt armaturer både med stickkontakt för vägg och tak. Köpt på jula.

    SvaraRadera