onsdag 25 december 2013

Halsband av konservburk

Konservburkar finns det mycket man kan hitta på med. Här blev det några halsband och ett par örhängen. Tyvärr inte alls min stil så själv kommer jag inte att använda dem men kanske är det någon annan som vill ha dem. Det var kul att göra dem i alla fall.









Så har jag gjort:



Material: Konservburk med vit insida, plåtsax, nagelfil, sandpapper, hammare, spik, pärlor, lite andra smyckesdetaljer.
Måla upp hjärtan på burken och klipp ut med plåtsax. Jag har köpt min på Clas Ohlssons, tror den kostade under hundralappen.
         Slipa på det vita med sandpapper så det blir avskavt på den räfflade ytan.
Slipa kanterna ovassa med nagelfil.
Slå hål med en spik och slipa sedan baksidan av hålet.
Här är smyckesdetaljer som jag använt. Pynta nu efter eget tycke och smak. Som band har jag använt vaxat snöre som finns på Panduro. Kolla om du har något gammalt halsband du kan slakta och använda för att göra nytt. Pärlor är ruskigt dyrt så det kan vara värt att ta till vara på gammalt smyckeskrafs som ligger i lådorna och skräpa.

4 kommentarer: