söndag 10 april 2016

Insektshotell

Vi var på Blomsterlandet igår och shoppade loss bland kryddor och pelargonior. Älskar den affären. När vi närmade oss kassen såg vi en hylla med insektsholkar eller insektshotell som det också kallas.  De kostade bort emot 200 kr så våra hjärnor gick genast igång på hur vi skulle kunna göra något liknande med träspill vi har hemma. Micke drog igång direkt vi kom hem till min förtjusning. Hela min trädgård är anpassad till insekter. Jag har mängder av kryddväxter och blommor och soliga dagar fullkomligt vimlar det av fjärilar, humlor och bin. Sååå ljuvligt. Vi måste vara rädda om och bevara våra insekter, utan dem dör vi. Det gäller att inte ha det för perfekt om de ska trivas. Gärna något nässelbestånd, lite komposthögar, stenrösen m.m.
Nu har vi börjat planera för en modell större också.
Såhär blev den:

 Fler bilder på de olika facken om du fortsätter

Solitärbi gillar att krypa in i rör och långa hål. Diameter från 1 cm och mindre, även andra insekter kan gilla detta. Jag har trädgårdsslide som jag inte klippt ner sedan förra året. Deras stammar är ihåliga och passade bra till detta. Det går också borra hål i olika storlekar i en träbit.
 Fyll ett fack med kottar.
 Hyvlade lite spån till ett fack. Använd ej impregnerat trä.
 Olika storlekar på borrade hål. De bör vara ca 10 cm långa och diametern 1 cm eller mindre.
 Lite torrt gräs eller halm
 Här är det tanken att fjärilarna ska krypa in. Lägg några grenar och lite torrt gräs innanför.
Använd din fantasi och ge dig ut i naturen och plocka saker att fylla facken med.

3 kommentarer:

  1. Vilken rolig idé, så kreativa ni är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en kul idè men jag måste erkänna att den inte kommer från mig. Vi hittade insektshotell på blomsterlandet och gick hem och gjorde egna. Kul att du hittade hit!

      Radera
  2. Jättefint!! Skulle själv vilja göra ett insektshotell, får se om det blir av någon gång:) Ja, det är så sant, vi måste vara rädda om de små:)

    SvaraRadera