tisdag 19 april 2016

Burk med kartongmosaik

Att ta en gammal, plastburk, papplåda, flaska eller annat som är på väg till återvinningen och göra om det till något användbart och vackert det är ta mig fan helt underbart roligt. Här är det en schampoflaska som fått nytt liv med kartong, tidningspapper, servetter och färg.



Fortsätt för fullständig beskrivning



 Du behöver följande material: burk/flaska/låda, kartong, tidningspapper, servett, vitt lim eller decoupagelim, färg och lack.
 Klä in burken i tidningspapper. Jag använde vitt lim utblandat med lite vatten.Låt torka.
Klipp kartong i små bitar och limma fast.

 Nu ska du klä in allt med servettpapper. Anledningen till att jag använder det är att det blir en snygg skrynklig yta när det torkat. Dela servetten till tunna skikt. Pensla på med lim-blandningen och lägg på servetten.Tryck fast den med mjuk pensel i alla ojämnheter. Servetten kommer säkert gå sönder här och var. No problems. Jag klippte en servett i en massa småbitar som jag hade att laga med. Det blir bra yta att måla på om det är två lager servetter i slutändan. 
 Låt torka.
 Måla hela svart om du vill att den ska bli som min.
 Ta en pensel med lite styv borst. Ta endast lite vit färg på den. Dutta av den mot ett papper innan du börja måla på burken. Måla med lätta svepande drag så att strukturerna framhävs.

 Upprepa proceduren men nu med turkos färg.
 Måla en sista gång med bronsfärg.
 Avsluta med lack. jag använde ett ganska matt lack av märket Mod podge.
 Använd din nya burk som vas, kruka eller förvaring för köksredskap.
 Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Kul att höra och roligt att du besökte min blogg. Hoppas du fick lite inspiration. Ha det gott! /Helena

      Radera