tisdag 23 september 2014

Pärlor av tidningsomslag

När man använder omslagen från tidningar får man lite större, färgstarkare och blankare pärlor. Det är lite svårare att rulla eftersom pappret är tjockare än vanligt tidningspapper. Jag tycker att denna storleken blir väldigt fin till armband. 




Andra smycken jag gjort hittar du på denna länken: Mängder av återbrukssmycken



Här visar beskriver jag hur man gör pärlorna.
 Använd linjal och rita upp trianglar. Mina pärlor har en bas på 2 cm. Har även gjort bredare innan. Om man vill göra draperi går det fortare om man gör pärlor som är 5-6 cm. Ju kortare bas desto bulligare pärla. Har du en bred bas så får du en avlång pärla.
 Här ser du ett exempel på hur du kan styra utseendet på pärlorna. Om spetsen är t.ex orange blir den färdiga pärlan orange på mitten, se översta pärlan.
Om basen är orange blir pärlan orange ute i kanterna.
 Rulla upp på en tandpetare. Bärja från basen och rulla tills du har en liten bit på spetsen kvar. Lägg lim på spetsen och rulla klart. Ännu bättre beskrivning hittar du här här
 Lacka pärlorna när du är klar, då håller de bättre. Jag trädde klart mina armband och spände upp dem i torkskåpet och lackade pärla för pärla.

 Detta armbandet gjorde jag genom att trä hälften med vanliga pärlor och andra hälften med papperspärlor varvat med små metallmellandelar. Jag använder gummiband så är det lätt att ta på.
Hur jag gjort örhängena kan du se här
                                                          Lycka till!

4 kommentarer:

  1. Kul ide. Jättefina. Gillar de svartvita mest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Naemie! Ja de svart-vita gav jag till min vän när hon fyllde år.

      Radera
  2. Så fina, du är så himla duktig och inspirerande.
    MVH Bodil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för komplimangerna, det värmer med positiva tillrop!

      Radera