fredag 19 september 2014

Julgranskulor av tidningsrullar




Detta inlägget kommer i riktigt god tid så att du kan planera ditt julpyssel. Vill man göra kulor till hela granen tar det ju lite tid. Du kan också göra kulor som matchar din inredning och ha dem året om som dekoration i fönstren, hängande på grenar eller sätt dem på blomsterpinnar i blomkrukorna. måla dem eller gör decoupage och välj färg efter årstid.
Här kommer först lite bilder och sedan får du instruktionen. Alla är gjorde av vanligt tidningspapper.






Här är tips på lite annat julpyssel jag gjort:
Gå vidare här så får du instruktion till Julgranskulan

                                                      
Bra att ha: hobbyfärg, siver-guldfärg, glitterlim, trälim och sanbbtorkande hobbylim samt lack. Och...tidningspapper såklart.
 Klipp itu en dagstidning i tre delar.
 Veckla ut och ta bort häftklamrarna
 Rulla upp på en blyertspenna eller blomsterpinne. Lägg pinnen snett mot ena hörnet.
 Rulla, följ med ett fast grepp med båda händerna och försök få rullen så jämn som möjligt. Ena änden ska var något större än den andra.
 Avsluta med att limma. 
Till en kula går det år sex rullar.
 Tryck ut lite lim i ena änden på en rulle och för in i en annan rulle. Sätt ihop tre rullar till en lång. Blir ca 1,5 m. Gör två sådana

 Börja sedan rulla upp på en blomsterpinne. Du använder endast lim i slutet när du fäster.

 Nu har du en platt rulle.
 Använd tummarna och tryck försiktigt isär rullen så det bildas en kon.

 Limma ihop konerna. Nu stryker jag flödigt med lim över hela så att den fixeras.
 Du kan också klämma ihop dem så att du får en oval kula

 För att skarven ska bli snygg limmar jag först en enkel remsa av tidningspapper över skarven. Sedan klipper jag till en rulle som jag plattar till och limmar fast på mitten över den nyss dolda skarven.

Du får olika storlekar på kulorna genom att variera hur tjock pinne du rullar rullarna på. den avlånga är rullad på en blyertspenna. Du kan ju också fästa ihop 4 rullar istället för tre så att du får en större platt rulle.

Om du vill måla kulorna i klara färger rekommenderar jag att du grundmålar den med vit färg först. Samma sak om du använder ljusa servetter till decuopage.
 Måla eller gör decoupage.
 Pensla på trälim utspätt med lite vatten. Tryck fast små servettbitar och pensla försiktigt över dem med mer lim så att reliefen framträder.
Här stryker jag försiktigt på lite guldfärg med pensel, Bara så det kommer på de utstickande delarna. Avsluta allt med att lacka.
 Bra att ha: glitter gel, guld och silverfärg, paljetter, glitter-stenar, fina pärlor m.m.
 Till upphängning har jag använt järntråd.Böj ena änden, se bild ovan, och trä på pärlor. Trä sedan på kulan och böj sedan till ovandelen också.
 Man kan också böja till extra krokar för att hänga upp dem i. Snöre går också bra att hänga dem i.
Hoppas det var begripligt och lycka till!
Här fick jag min inspiration. En jätteduktig spansk tjej: se bra video här:Bra video



3 kommentarer: