onsdag 11 december 2013

Mosshjärta

Kände att jag ville ha en krans eller något i den stilen vid min entré. Jag har skog på baksidan så det är ju smidigt när man behöver material. I mina gömmor hittade jag en rulle elefanttråd som jag böjde till ett stort hjärta av. Sedan plockade jag lite mossa och satte mig i lä i den annalkande stormen och började binda.

Hjärta av mossa
På den nedre bilden har faktiskt hjärtat fått dekor av silvrig tunn ståltråd och röda glaspärlor men det syns tyvärr inte, var inget bra väder för fotografering. Skulle väl vara fint att linda in den med band och kanske dekorera med några större mer synliga saker. Men ett mosshjärta är fint som det är också tycker jag. Det tog mig en timma att göra detta från början till slut.
 Så gjorde jag:

 Jag hade en riktigt tunn metalltråd att binda med men det går också bra med snöre bara det är syntetiskt så det inte töjer ut sig när det blir fuktigt. Rullen till höger är elefanttråd.
 Jag använde 1,5 m elefanttråd till hjärtat.
 Jag plockade mossa, lite mer än det som är på bilden. Skövla inte när du plocka mossan utan ta lite här och där.
Fäst tråden. Ta en bit mossa inte större än kanske 5x 15 cm. Lägg den mot hjärtat och tryck ihop med handen, vira med fasta tag. Lägg sedan nästa sjok med mossa lite omlott och fortsätt vira. 
Nästan klart, hit tog det bara 15 min.
 När jag var färdig med mossan tog jag en silvertråd och virade runt, med jämna mellanrum fäste jag en röd glaspärla.
 Måste erkänna att dekorationen kunde varit roligare. Det var en oplanerad aktivitet och jag hittade inget kul pynt hemma till det, funkar ju liksom inte med papperspynt utomhus. Men du har säkert själv kul idéer till detta.
 
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar