måndag 23 december 2013

Miljövänliga klappar

God jul på er allihop. Önskar er en härlig julhelg med mycket god mat och mysigt sällskap. Kanske blir det lite tid till pyssel också.
 Ett sista tips till er som har julklappar kvar att slå in.
Som jag sagt innan, vi slänger 200 000 kg julklappspapper varje år så varför inte använda sig av tidningspapper när man slår in sina klappar i jul.
 
Mera tips kommer här:


Rosen är jord i samma teknik som man viker servettrosor.
Lägg ihop 4-5 lager tidningspapper och vik till ett "dragspel".
Forma ändarna runda eller spetsiga för lite roligare utseende..
 Tejpa med en smal remsa runt "midjan".
 Dra sedan försoktigt blad för blad upp mot mitten. Det är mycket svårare i tidningspapper än i servetter. Håll långt in på varje blad så det inte går sönder.
 Här ser du rosen underifrån. Där jag håller mina fingrar kan man häfta ihop den för snyggare form.
Ett annat dekortips: SPETSAR
 Klipp till en lång remsa som du viker flera gånger. Sedan klipper du ett mönster längs ena sidan.
 För roligare mönster kan man stansa hål.
 Veckla ut och du har en pappersspets som man kan använda till julkort, presenter m.m.

2 kommentarer:

  1. Läckert! Jag brukar alltid slå in julklapparna i begagnade papper från andra jular och födelsedagar. Tyg, tapetrester, serie tidningar och annat förekommer också. I år har jag faktiskt slåt in i nytt presentpapper men allt är inhandlat på secondhand likaså snöret! Fantastiskt att de går att hitta:-) God jul och tack för alla fantastiska ideer du delar med dig av:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för de fina orden, de värmer. God jul själv!

      Radera