torsdag 5 december 2013

Betong och mossa

Igår experimenterade jag lite med betong och mossa. En del fick slängas men denna ljusstaken blev jag väldigt nöjd med.  På bilden ser den lite mörk ut för betongen är fortfarande fuktig. Blir nog finare när den torkat. ska göra två till tänkte jag i lite olika höjder. blir fint att sätta i en grupp.

Så gjorde jag

Jag använde den lilla plastburken, tror det varit torkad lök i den. Den stora blandar jag i. Olja in burkens insida. Om du inte gjort det innan så gå ut och plocka mossa. För att göra fördjupningen för värmeljuset använde jag en kork från ett hårspray.
Blanda finbetong och vatten till en tjock gröt.
Jag hällde  betongen i burken, tryckte ner locket i mitten. Sedan tog jag små bitar mossa och petade ner i kanterna. Jag tog en gaffel och tryckte ner i mossan så den fastnade i betongen.
Jag fick stå och hålla locket på plats en stund tills det började stelna.
Sedan la jag plastfolie över och lät det bränna till nästa dag. När betongsakerna är så små som denna behöver de inte bränna så länge. Stora saker ska man ju hålla fuktiga i flera dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar