lördag 13 februari 2016

Krukor av Bullens varmkorv

Bullens varmkorvs konservburkar är omöjliga att slänga. Man bara måste göra något av dem. Nu blev det två nya krukor till mitt nymålade sovrum som går i grått,vitt och rostrött med inslag av koppar.

Länkar till annat i samma teknik
Länk till 38 återbruk av dagstidningar

Fortsätt för beskrivning av krukorna


Du behöver: burkar, tidning, penna, lim, färg, lack.
 Klipp breda remsor av en tidning
 Rulla upp på en pinne eller blyertspenna.  Lägg märke till vinkeln mot hörnet.
Avsluta med att fästa med lite lim. Dra ut pennan/pinnen genom att lirka ut den.
 Stryk lim på burken och tryck fast pappersrullen så att den plattas ut. Jag använder vanligt vitt lim t.ex trälim.
När den första rullen tar slut förlänger du den genom att stick in en ny rulle. Fortsätt limma fast på burken.

 När hela burken är täckt med pappersrullar ska du pensla över den med lim utspätt med vatten. Då får du en bra yta att måla på.

 Krukorna är tuffa även så här utan målning. Lack behövs däremot alltid.
 Jag grundar ofta mina grejer med gesso. Denna flaskan köpte jag på clas ohlssons för under 100-lappen.
 Efter grundning målade jag med vitt akrylfärg.
 Nu målar jag med orange, brunt och ockra lite skiftande. Sedan torkar jag av med fuktig trasa.
Sedan kan man fylla på med färg igen och torka av tills man får en snygg finish.
När du är nöjd avslutar du med att lacka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar