fredag 15 augusti 2014

Lapptäckstavla

Inspirerad av lapptäcksteknik gjorde jag denna tavla i sommar. Den är gjord av rullade tidningssidor ur Amelia, Tara, Allt om trädgård m.fl. Annat du behöver för att göra denna är tid och tålamod. Jag tycker som ni förstår att det är sjukt kul och hittar tid för det innan frukost innan jag ska sova, när jag lagar mat, ja det pågår liksom hela tiden.
Tavlan 110x110 cm.



Andra tavlor jag gjort:


Jag ska visa i stora drag hur jag gjort denna.

Jag använder månadsmagasin, inte veckotidnigar för de har så tunna blad. Jag delar varje sida i två delar. Sedan rullar jag upp på en blyertspenna. Ska man klippa itu rullen som i detta fallet så måste man lägga en limsträng längs med hela långsidan. Annars rullar de upp sig när man klipper itu dem. 

                           Jag rullar hundratals. Sedan sorterar jag upp dem i färger.
Jag klippte till 121 rutor av vanligt tidningspapper ca 8x8 cm. På dessa limmade jag sedan fast rullarna.

              När jag gjort alla 121 rutor klara la jag ut dem till ett mönster på en stor skiva.
 Jag rullade ytterligare ett gäng rullar i svart tidningspapper som jag använde att lägga mellan rutorna.
    Jag målade en masonit skiva svart och flyttade över rutorna till den och limmade fast dem.
 Offrade en vacker sommarnatt till detta. Kunde inte sluta. Ögonen gick i kors till slut.
Har tyvärr ingen ateljé så vardagsrummet, tvättstugan och köket är mina arbetsplatser.
Ja så gick det till, kanske blev du lite inspirerad.


10 kommentarer:

  1. Attans vad häftig tavla.Funderar på att testa själv,fast modell mindre =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! klart du måste testa. På bloggen finns även en liten tavla i vitt och svart. Länkat till den i detta inlägget. Lycka till!

      Radera
  2. Fabulous work. Ive made flower wreathes form old paper but was looking for something new to inspire me and use my stack of magazines and papers.
    Wonderful work. So pleased i discovered you x

    SvaraRadera
    Svar
    1. You make me happy! Thank you and Good luck with your artwork!

      Radera
  3. Fantastiskt konstverk, så fina färgkombinationer. Det krävs även ett oändligt tålamod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så hemskt mycket. Ja det tog tid! Men också kul. Den såldes till ett hem i Göteborg. Välkommen till min blogg!

      Radera