måndag 6 april 2015

Namnskylt av trolldeg

När min 18-åring var liten gjorde jag denna skylten till hennes rum. Visst är den söt? 
Tänkte att jag måste visa den här på bloggen även om den har några år på nacken. Det är ju ändå ett bra pysseltips. Ingredienserna har man  för det mesta hemma så det är bara att sätta igång.
Det finns många olika recept på trolldeg men alla innehåller vatten, salt och mjöl och för det mesta en skvätt olja. Man kan även tillsätta lite tapetklisterpulver. Har också sett ett recept med citronsyra i. Recept hittar du nedan.





Till dig som gillar att skapa med och till barnen kan du kolla in mina barbiemöbler jag gjort. 

Gör trolldegen såhär:
Häll 0,75 dl hett vatten i en bunke
Tillsätt 1 dl salt och rör om
Tillsätt 1 tsk olja
Tillsätt 2 dl mjöl och blanda till en smidig och fast deg.

Forma figurer och lägg på ett bakplåtspapper. Grädda i ugn på 75-100 grader i ca 2 tim. Kolla till det ibland. Man kan låta dem stå kvar i eftervärmen.

Om du målar dem med vattenfärg kan man behöva torka dem lite igen.
Jag målade med hobbyfärger.

Jag monterade mina bokstäver på en bit drivved.

Ha det så kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar