fredag 21 november 2014

Hängande juldekoration av tidningsomslag

Dessa kulor var förvånansvärt lätta att göra. Nu råkade jag ha en stans för cirklar hemma och då gick det ju dessutom ganska fort. Eftersom jag är en tidningsnörd har jag gjort mina av omslagen från magasin. Det ger ju ett speciellt uttryck, det går naturligtvis bra att använda andra papper av grövre kvalitetet.

 Här är några länkar till liknande grejer jag gjort:

Nedan kommer beskrivning hur du gör dessa kulor.


Jag tror inte jag behöver skriva så mycket för bilderna är ganska beskrivande.
 Detta behöver du. Två omslag från magasin, alltså ett lite tjockt papper. Sax, lim, stans (eller så klipper du ut cirklar, ev glitterlim.
 Limmet är snabbtorkande, limpistol går också bra.
 Om stansen är slö kan du vässa den genom att stansa några gånger i aluminiumfolie.
 Stansa ut 20 st cirklar + 1 st till mall. Mina var 6 cm i diameter och då blev den färdiga kulans diameter ca 13 cm.
 För att underlätta vikningen kan man först göra en mall. Vik på mitten.
 Vik in mot mitten.

 Nu fick du en triangel som du kan ha som mall för vikningen. Det är så här du ska vika alla sedan.
 Markera med penna var du ska vika med hjälp av triangeln.
När man vikt några får man en rätt go känsla var man ska vika och klarar det utan hjälplinjer.
 Vik 20 st enligt bild nedan. så som de ligger här ska de sedan limmas ihop. 5 st + 5 st + 10 st.

 Nederdelen och bottendelen blir lite välvd när man limmat ihop dem.
 Limma ihop mittendelen av 10 delar.






 Jag dekorerade med lite glitterlim.
                            Lycka till med julpysslet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar