måndag 7 september 2015

Glitterskål av papier maché

Denna lilla skål är gjord av en dagstidning, vitt lim, glitter och färg. Av tidningen gör jag en papperslera som man kan forma till olika saker. Här formade jag leran på en ballong och som slutfinish använde jag glitter och svart färg. Jag beskriver steg för steg hur jag gjort nedan.
Skålen kan också användas med värmeljus i. Jag tror det skulle bli fint att göra många små skålar för värmeljus. Man borde kunna använda små miniballonger som brukar användas som vattenballonger på skolavslutningar.



Här är lite andra kul grejer att skapa:

Gör leran så här:
1. Riv tidningspapper i småbitar och lägg i en stor skål, balja eller hink som du inte är rädd om.
2. Koka upp några lite vatten och slå över tidningspappret. Låt stå några timmar eller över natten.
3. Mixa i en blender eller kör med elvispen så att pappret finfördelas.
4. Sila bort vattnet. Krama sedan ur det mesta vattnet med händerna. Det ska bli som en smuldeg. 5.Tillsätt sedan några dl vitt trälim/vitt hobbylim. Arbeta in limmet i pappersmassan med händerna så du får en smidig deg/lera.
5. Förvara i kylskåpet i en plastburk.
                        Kavla ut en bit lera mellan smörpapper eller plastfolie.
 Ta bort det ena pappret och lägg lerplattan över ballongen. Dra bort den andra pappret. forma med händerna till en skål. Stryk med händerna så det blir slätt och fint ungefär som med vanlig lera. Använd lite vatten. Forma kanten som du vill ha det. 
 Låt torka på ballongen.
När den är torr kan du ta bort den och ställa den på ett bord. För att få en botten så att skålen står stadigt kan du ställa en flaska i skålen och trycka till. Låt flaskan stå i skålen ett tag.
 Jag gjorde lite mönster med en vanlig håltång. Det blir fina skuggor när man har värmeljus i skålen.
                                        Måla utsidan med svart hobbyfärg.
                                              Måla insidan med guldfärg.
När guldfärgen torkat stryker du på flödigt med lim och häller i rejält med glitter. Skaka runt så att glittret fastnar överallt. När det torkat skakar du ut överflödigt glitter på ett papper och häller tillbaka i glitterburken.(Har visst missat att ta kort på glitterprocessen, sorry)
Avsluta med att lacka insida och utsida.
Jag köpte en stor burk glitter på http://www.gulakatten.se/sv/artiklar/glitter-guld-250g.html
Där har jag även köpt en femlitersdunk med vitt lim.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar