onsdag 21 maj 2014

Vaser av mjölkflaskor

Har visst blivit besatt av att göra vaser. Har faktisk lite av produktion nu vilket jag inte brukar ha. ska ställa ut och sälja på Bergaveckan som är ett årligt evenemang i mina bygder. Ska bli najs. Så nu får jag ligga i om jag ska hinna åka på semester också.
Igår gjorde jag klart 4 färgglada vaser av avklippta mjölkförpackningar. Väldigt bra form för buketter.





 Här visar jag hur jag gjort dem:

Material: tomburk, tidningspapper, tapetklister, trälim,  färg och lack.
 Klipp av till lagom stor form för din vas. Man kan sätta den avklippta toppen ner i burken (se bild) för att få lite stadga under arbetets gång.
 Klä in med tidningspapper.
 Riv långa remsor av tidningspapper. Stryk lim på dem och tryck ihop. Forma mönster och tryck fast på burken. Du kan också ta mindre bitar och forma små bollar och göra mönster med. Du kan säkert komma på egna sätt att göra något fint. När pappret är vått av lim blir det mjukt och formbart.



 När det torkat ordentligt kan du först stryka över allt med trälim utspätt med lite vatten. Om du gör det så så blir det bättre grund att måla på. Låt torka igen och måla sedan.
 För målningsteknik kan du titta här: http://hemgjord.blogspot.se/2014/02/patinering-malningsteknik.html

Helt gratis vaser, de e någe för en smålänning de!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Bodil, kul att ni gillar dem, hoppas ni blir inspirerade att hitta på något själva av gamla plastförpackningar. Trevlig helg!

      Radera