fredag 2 maj 2014

Omgjord Ikea-lampa

Vi är väl ganska många som köpt dessa vita glaskubs-lampor på Ikea under tidigt 2000-tal. Tror de kostade nånstans mellan 50 och 100 kr. Jag har haft dem stående ett tag i en garderob i väntan på bättre tider. Såg på FB att någon gjort servett-decoupage på en sådan så det har jag också gjort nu. det blev en romantisk variant till dotterns rum.

Andra lampor som jag gjort:


Beskrivning här: 

 Välj en vacker/snygg servett.
 Ta bort det yttersta skiktet försiktigt.
Klipp till bitar så de täcker hela lampan. Lägg dem med små omlottskarvar. Jag fick klippa min servett i mindre bitar eftersom jag ville ha rosorna på rätt håll.
 Pensla på decpopagelim eller varnish glue (se bild nedan) på lampan. Går också använda trälim utblandat med lite vatten. Tryck försiktigt fast servetten. Man kan använda en ihopknölad plastpåse att trycka med. Pensla försiktigt lack/lim ovanpå med mjukpensel. 

Hoppas ni fattade. Jag är ingen expert på detta men tycker det blev bra ändå. Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Och det där med hopknölad plastpåse måste jag testa nån gång.

    Nu blir jag verkligen sugen på att göra om mina lampor, fast jag har lagt ner lite för mycket jobb på dem så det tar emot. Men kanske jag kan hitta ”nya” på nån loppis. Jag vill också göra nåt med så fina färger! :)

    SvaraRadera