måndag 13 maj 2013

Tavla av tidningsrullar

Jag fortsätter mitt tidningsåterbruk. I tidigare inlägg har jag gjort en vas och en lampa av rullat tidningspapper,nu har det blivit en tavla också.

Tavlan är ca 50x50 cm

Du behöver följande för att göra en tavla:
tidningar
kartong
klister
sax
penna att rulla på
Börja med att klippa ut sidor ur en tidning med de färger du vill jobba med. Rulla upp på en penna från ena hörnet. När du nästan rullat klart lägger du lim på hörnet och fäster. Vill du ha instruktion med bilder kan du kolla inlägget med sovrumslampan (etikett:tidningsåterbruk) som också är gjord av rullar.


                                        Jag klippte mina rullar i bitar på ca 8 cm.



Klipp ut en kartongskiva som ska vara större än motivet. Det ska bli en kant runt som man sedan kan limma ramen på.

Lägg ut i ett mönster du vill ha. Testa lite olika varanter. När du är nöjd kan du börja limma.


Mät ut och rita upp på en kartong måtten för ramarna. Den korta sidan ska motsvara en sida på tavlan. Använd en vinkellinjal för att få rätt vinkel på hörnen.


Välj nu sidor ur ett magasin med de färger du vill ha på ramen. Riv dem i bitar och limma fast.

                                Montera till sist ramen på kartongen runt motivet. Använd lim.  Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar