onsdag 8 maj 2013

Nytt duschdraperi

Min dotter fixade iordning badrummet på övervåningen, målade luckorna och satte dit de fina parfymkorkarna till dörrknoppar som jag visade för ett tag sedan. Ett nytt duschdraperi skulle piffa upp det ytterligare. Letade upp plastkassar i svart, vitt och rött.
               Du behöver: plastpåsar, måttband, sax och symaskin.
                            
1. Jag började med att göra en skiss. Det blev ett litet duschdraperi eftersom öppningen till duschen är så smal. Mät innan hur stort det behöver vara.
    2. Jag klippte ut alla bitar enligt skissen. Jag la ut dem på golvet för att se hur det blev. Sedan var det bara att börja sy ihop bit efter bit. Först från vänster till höger. Sedan syr du ihop alla "blocken".




3. Lägg bitarna lite omlott och sy, här hade jag raksöm men på andra draperi har jag använt trestegs-zickzack.
4. Till hängare har jag använt handtag från kassar. Jag klippte till en infodring och la den räta mot räta med handtagen emellan. Sy med raksöm.
5. Sedan vände jag infodringen så att den kom aviga mot aviga. Jag sydde en söm för att fästa den på plats.
6. Här ser du den från rätt sida
                                          7.     Tillslut fållade jag hela draperiet.



3 kommentarer:

  1. Tackar så mycket! Lätt att göra också, bara raka sömmar. Tycker man det är knepigt med infodring går det ju alltid att limma.

    SvaraRadera