söndag 27 januari 2013

Smycken av sladd och PET

Julgransbelysningen pajade denna julen. Den får jag väl inte slänga va? sa min man. Absolut inte sa jag. Här kan ni se vad det blev av det.
armband

halsband

ring








Du behöver: slaktad elutrustning med sladd, PET-flaska, sax, ljus,tänger, pärlor, smyckesdetaljer så som ring, lås och klämmor.


Klipp till en rund bit av PET-flaskan


Håll över ljuset så det krullar sig till önskad form. Man får prova sig fram lite. Jag tycker det blir olika beroende på vilken flaska man använder, lite olika kvalitet tror jag. Den grå färgen kom av att jag höll dem kort in i lågan så de blev lite sotiga.



Klipp till sladden i önkade längder och fäst ihop dem med en smyckesklämma. Jag köpte denna på Hobbybutiken i Växjö. Jag använde små till armbandet och stora till halsbandet.






 Jag tog hål med en håltagare mitt i figurerna och trädde en bit tunn ståltråd genom en pärla och vidare in i figurens hål. Sedan fäste jag med den ståltråden på sladden där jag ville ha "blommorna". Till ringens blomma limmade jag fast pärlan med superlim.






2 kommentarer:

  1. Vad orginell du är!!!! Kula saker du gör.
    Hälsningar /Annemarie Adams

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där tar jag verkligen som en komplimang. Tack!

      Radera