tisdag 1 januari 2013

SnusburksFejs

Återanvänd snusburkarna!!!!
 Med papier maché-massa kan det blir roliga ansikten. Det blir säkert bra med gipsbindor också. Håret är gjort av kardad ull. Först får du se lite färdiga ansikten och sedan visar jag hur man gör. Jag hade väldigt kul när jag gjorde dessa, kunde knappt sluta. Det blev ett tjugotal innan jag stoppade.






Börja att göra papier maché massa enligt recept som finns i spalten till höger under etiketten papier maché. kan vara skönt att ha det gjort redan nån dag innan. Kan förvaras i kylskåp.



Täck hela burken med massan och släta till den genom att stryka med fingrarna precis som man gör med lera.
Börja med näsan och placera den i mitten. Forma till önskad form. Sedan kan du lägga på extra massa vid haka, kinder, öron och ögon och forma till. Det kan vara bra att använda t.ex en träsmörkniv som hjälp när man formar. Munnen kan man göra genom att forma en oval korv som man lägger under näsan, sedan tar man en kniv och trycker till på mitten så det bildas två läppar. 
Här blev det en glad och en arg. De där glada läpparna måste nog bli knallröda.  Låt torka i rumstemperatur vilket tar några dagar. Funkar i ugn också på svag väme ca 50 grader.
Måla sedan hela ansiktet i önskad färg. Måla ögonen med vit täckande färg. För att göra rosor på kinderna spär du ut röd eller rosa färg med vatten så den blir tunn och transparant.



 Markera ögon med svart eller brun färg, använd en tunn pensel. Ja det är bara att måla på. En liten vit dutt i pupillen gör att ögonen får ett uttryck.



                                                             Det blev visst en galen professor.

Till hår använder jag kardad och färgad ull. Finns att köpa på Creative company (http://www.cchobby.se/) eller Panduro.



Jag monterade mina på bräda som jag målade i samma färg som väggen. De hänger i hallen över dörren.

Ett litet fejs fick hänga bland familjefotona.
Om du blev inspirerad får du gärna dela med dig via facebook. Skriv gärna en kommentar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar