onsdag 23 augusti 2017

Fruktremmar av 100 % plommon

Nu är det plommontider. När de väl börjar mogna så får man vara snabb om man vill ta till vara på dem. De går ju inte att lagra men man kan göra sylt, marmelad, pajer och fruktremmar. Trots att våra plommon är väldigt söta så blir det en sötsyrlig smak när man torkar dem. Fruktremmar är både nyttigt och gott samt väääldigt lätt att göra. Ät dem som godisremmar eller klipp småbitar till muslin.
Förra året gjorde jag dessa med olika smaksättningar som ingefära och kanel. Personligen gillar jag dem helt utan tillsatser, bara den fina plommonsmaken.
 Nedan får du min beskrivning på hur du kan göra dessa fruktremmar. 
Här finns fler roliga recept från mig.

Material: 

  • Plommon 10-20 st beroende på storlek
  • Kniv att ta bort kärnorna med
  • Mixerstav/ matberedare
  • Ugn, plåt, bakplåtspapper
  • Lite olja

 1. Kärna ur plommonen och mixa dem. Min skål i matberedaren blev full.



 2. Olja bakplåtspappret så lossnar "fruktlädret" lätt när det torkat.
Bred ut smeten jämnt. ca 0,5-1 cm tjockt. Se till att det inte blir tjockare i mitten för där torkar det långsammast.

3. Sätt ugnen på 50-75 grader, gärna varmluft. Räknar med att det tar många timmar. Öppna luckan ibland och släpp ut fukt och torka av rutan som blir ångig.

4. Räkna med att kanterna torkar först. jag klippte remsor i ytterkanten först och lätt resten torka ytterligare. Det ska bli läderaktigt och inte minsta kletigt.


                            5. Klipp allt i remsor och rulla ihop.

Här hittar du fler  roliga recept från mig så som kryddnötter, röda vinbärsmarmelad, vegetarisk lasagne, örtsalt, fröknäckebröd, musli m.m.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar