söndag 11 maj 2014

Trädgårdsförkläde

Jag blev tvungen att skrota mina älsklingsjeans som var så slitna att man såg rumpan. Istället för att kasta dem sydde jag om dem till ett trädgårdsförkläde så nu får de följa med mig ut i min underbara trädgård.


Ska försöka visa hur jag gjort i stora drag.



 Klipp av benen. Klipp bort framsidan så du bara har baksidan kvar. Jag sparade en bit av linningen också.
 Av ett par andra avklippta byxor klippte jag till en dubbelvikt nederkant.
 Sydde fast nederkanten räta mot byxans (förklädets) aviga. Se nedan.
 Vek upp nederkanten så den låg dubbel och sydde ihop ändarna. Klippte bort överflödigt. Vänd sedan ut och in till räta.


Sy fast nederkanten från rätan. Dekorera med dekorsöm.


 Av en hälla från byxan sydde jag fast en ögla för att kunna hänga saker i. T.ex ett maskrosjärn kan hänga där.
 När jag slänger väskor och dyl. brukar jag klippa bort ringar och spännen och spara. Nu passade det bra att plocka fram ett spänne från en gammal ryggsäck som slaktats.
 Jag sydde band för att fästa spännena på. Mät hur långa de behöver vara för att räcka runt din midja. Dessa syr du fast på förklädet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar