fredag 22 november 2013

Flower-power-väska!

Min dotters resväska som hon ärvt av sin mormor och morfar såg verkligen förfärlig ut. Färgen var avskavd överallt men däremot var dragkedjorna i bra skick. Svårt att slänga något som är funktionellt bara för att det är fult.
Det har kliat i fingrarna länge nu efter att fixa till den på något sätt. Tänkte först måla den men sen kom jag på att jag har en massa trädgårdstidningar med fina blommor i. En flower-power-väska fick det bli. Började kl 10 idag och var färdig kl 17.



 
Här har jag pyntat dragkedjorna med pärlor och gjort en adresslapp.
 
Jag ska berätta hur jag gjorde:


1. Jag tvättade väskan noggrant innan jag började.
2. jag klippte ut mängder av blommor ur trädgårdstidningar. Rev även ut hela sidor som var fyllda med blommor och blad.
3. plockade fram trälim, sax och pensel.
4. Alla väskor se ju olika ut. Här fick jag klippa ut långa remsor som passade in perfekt mellan sömmarna.. Penslade på lim på baksidan, var noga att täcka hela ytan med lim. Räkna med att skarva bitarna lite här och där.  på skarvarna kan man sen limma på utklippta blommor.
5. Som du ser här har jag klippt ut större fyrkanter med motiv som är mest gröna. När hela ytan är täckt limmar jag stora färgglada blommor ovanpå. Då täcks även skarvarna.
6. Se till att ha många olika blommor utklippta i förväg så att du kan lägga ut och pröva dig fram till ett snyggt mönster. När du är nöjd limmar du fast dem.
7.Här har de stora blommorna lagts på. Testing testing. Blev lite ändringar sedan.
8. Som du ser på bilden ovan så är det väldigt slitet på de svarta ytorna. Under den svarta avskavda färgen är det textil. Jag tog svart textilfärg och målade på allt det slitna. Blev lite bättre i alla fall.
8. Avsluta med att lacka. Jag använde klarlack avsett för trä. Det är nog bra att använda sig av ett lite rejälare lack än vanligt hobbylack inbillar jag mig. Jag ska lacka två gånger.
När lackningen är klar ska jag hänga lite bling bling i dragkedjorna. Jag har också gjort en fancy adresslapp som ska hängas dit. 
Jag är väldigt nöjd och är sjukt sugen på att göra fler med andra motiv.

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Måste erkänna att jag var lyriskt nöjd med den. efter helgen ska den få en lackning till och sedan ska jag pynta till den med lite hängen till blixtlåsen och en snygg adresslapp.

      Radera
  2. Vilken kanon ide! Tokigt stor skillnad:-) Ångrar bittert att jag lämnade in en resväska till secondhand den hade varit perfekt att göra om till min tjej. Nåja knyker nog iden så småningom lagrar den på printerest.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ju finnas fler grejer man kan hotta upp å detta sätt. Får hålla ögonen öppna. Jag spaarar också idéer på Pinterest, väldigt smidigt. Tack för besöket!

      Radera