fredag 16 mars 2012

Ljusstake

Med lite fantasi kan du sätta ihop vad du vill ur sopsorteringen och sedan täcka det med papier maché. Sätt sedan din personliga prägel på det med färg.

Här ser du hur jag har gjort.



Jag har använt frigolit och en rulle som det varit presentsnöre på. Rullen limmas och tejpas på frigoliten.

Jag använder papier maché-massa. Recept på det finns under etiketten papier maché i kanten till höger.










Sedan tog jag ett lock från en turkisk youghurt-burk och limmade fast ovanpå rullen. Den blir fatet för ljuset.
Jobba med massan som om det vore lera. Stryk med handen över den så den blir så slät som möjligt.
Låt torka och måla sedan. Ibland kan det bli små hål och sprickor när det torkat. Då kan man fylla i med massa som blivit över. Massan kan förvaras i kylen i flera veckor.



Detta är en rolig och billig hobby. Blir det inte som man tänkt sig så kan man bara slänga det och tänka...jag hade i alla fall kul. Det är liksom värre när man gått och köpt material för flera hundra, då kan man känna att det måste bli bra. ELLER HUR?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar