lördag 6 augusti 2016

Halsband av återbrukad kartong och servetter

Man får vara tacksam att familjen äter fil och flingor till frukost för jag har så mycket kul med de tomma förpackningarna. Detta halsband är gjort av sådan kartong och här visar jag hur jag gjort.

 
Länkar till andra smycken som jag gjort av papper och kartong
 

 Rita upp former du gillar och klipp ut mallar. Mina är mellan 3 och 6 cm långa. för att klippa hålen behöver du en liten spetsig nagelsax.
 För varje bricka behövs två bitar som sedan ska limmas ihop.
 
 Limma ihop två och två.
 
 Nu ska du klä in den med servetter. Använd vitt lim utblandat med lite vatten. Låt det bli knöligt och ojämnt.
 
 Pensla på extra små servettbitar för knöligare effekt.
 Låt det torka.
 Grundmåla med vitt. jag använde gesso
 När det torkat kan du måla i din älskingsfärg med akryl eller hobbyfärger.
 Nu ska du effektmåla. jag använde svart och guld.
Ta bara lite svart färg på penseln och dutta den mot ett bit papper innan du försiktigt stryker över ytorna så att bara det skrynkliga blir färgat.
 
 
 Gör nu på samma sätt med guldfärgen.
 Stansa hål så att du kan fästa ihop dem med ringar. LACKA! Mod podge är ett bra lack, likaså oceanlack från Panduro.
 Jag använde kedja och lås för nackpartiet och ögleringar för att fästa ihop brickorna. 
 
 
 
 LYCKA TILL!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar