torsdag 7 januari 2016

Brev eller servettställ

Gör ditt egenhändigt designade brev eller servettställ. Materialen är av tidningspapper och kartong. Det mesta på denna bloggen är tillverkat av billigt återvinningsmaterial såsom tidningspapper, plastburkar, plastpåsar och kartong. Både kul och kreativt. 

Detta stället passar för brev eller små servetter. Vill du göra för stora servetter bör du utöka antalet ringar eller göra dem större annars hänger servetterna över kanten.



Länkar till saker jag gjort av återbrukat material:
Återbrukade dagstidningar
Återbrukade magasin
Äggskal och äggkartong
återbrukade plastpåsar
återbrukade plastburkar
Under varje länk finns det mängder av olika beskrivningar.

Fortsätt för beskrivning av brevställ

Material: 


  • kartong (jag sparar kartonger vi får när vi skickat efter något)
  • tidningspapper
  • vitt lim t.ex trälim eller skollim
  • färg (hobbyfärg eller akrylfärg)
  • lack
  • Limpistol

 Klipp en dagstidning i två delar
 Rulla upp på en blomsterpinne från ena hörnet till det andra..
 Fäst med lim i slutet av rullningen.
 Rulla upp rullen runt t.ex ett nagellack. Gör 12 st.

 Klipp ut 2 bottenplattor. Min är ca 14x5 cm. Limma dem på varandra. Till servetter kan man göra plattan smalare, Kanske 3 cm.
 Klä in i tidningspapper.
 Vik till och limma små strips att fästa ihop rundlarna med. Se nedan.
 Fäst ihop.
 Det är lättast att använda limpistol när du monterar ihop det.
 Jag satte även några strips om botten genom ringarna för ökad stabilitet. Fäst dem på undersidan.

för en bra grund att måla på och för att det ska bli hårt brukar jag pensla över allt en gång med lim utspätt med lite vatten. när det torkat målar jag med färg. Om jag vill ha en klar färg grundar jag alltid med vitt först.
 Sedan använde jag en  "dutt" och gjorde lite vita effekter så att mönstret framträdde.
Avslutar alltid med lack för bra hållbarhet.

Länkar till saker jag gjort av återbrukat material:
Återbrukade dagstidningar
Återbrukade magasin
Äggskal och äggkartong
återbrukade plastpåsar
återbrukade plastburkar
Under varje länk finns det mängder av olika beskrivningar.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack Sanna! Kul att du gillade den.Alltid trevligt med reflektioner på det man skapar. Hoppas du hittade lite inspiration.

      Radera