fredag 20 februari 2015

Grytunderlägg av tidningspapper

Jag försöker göra enkla saker av tidningspapper och plastpåsar som inte kräver mer än lim och lack. Jag ska ju till Indien till hösten och lära ut återbrukskonst till fattiga indiska kvinnor och då tänker jag att det inte ska behövas dyra verktyg och färger.
Dessa grytunderlägg är enkla att göra. Resultatet blir hållbart och hårt. Det enda du behöver är en tidning, trälim, lack, blomsterpinne och något att rulla runt som är ca 2,5 cm i diameter. Jag använde bl.a nagellacksflaskor. Sax är ju alltid bra oxå förstås.


Helt omålad funkar också bra tycker jag.

Här är länkar till annat du kan göra av tidningsrullar
Kolla vidare för beskrivning av grytunderläggen



Använd en hel sida ur en tidning. rulla upp med fast hand på en blomsterpinne.
 Avsluta med lite lim så det fäster.
Rulla upp en pappersrulle runt ett föremål som är ca 2,5 cm stort. Lägg lim på hela rullen så det fäster ordentligt.
 Här rullade jag runt en flaska med eterisk olja,
Här rullade jag runt en fyrkantig nagellacksflaska
 Nedan visar jag lite olika mönster du kan göra.


 Klipp till remsor som är ca 5 cm breda. Vik dem på längden några gånger och limma så du får smala remsor. Klipp dem i ca 6-7 cm långa bitar. Dessa ska du använda att fästa ihop delarna med.
 Limma föst lite mellan rullarna. Limma sedna på den lilla remsan och fäst runt cirklarna.

Börja med att fästa ihop dem tre och tre. Nu kan du välja hur du vill fortsätta att fästa ihop dem..
Här använde jag ett rektangulärt nagellack.
Späd ut trälim med ca 1/4 vatten. Pensla över allt med detta. Låt torka.
 Om du vill måla i en klar färg bör du först måla den vit.
 Man kan också jobba med färgat tidningspapper ur magasin som På bilden nedan.

Avsluta alltid med lack. Jag använder oceanlack från Panduro. Funkar med varma grytor på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar