söndag 6 september 2015

Chilisalt

Jag har tidigare visat hur man gör libbstickesalt och ramslök salt. Här kommer ett recept på chilisalt.  Alla är gjorda på samma sätt men innehållen är olika. Här kan man verkligen få utlopp för experiments lusta. Låt dig inspireras men sätt sedan din egen prägel på ditt eget specialsalt!

Här hittar du lite annat smått och gott!


Fortsätt för recept på chilisalt


 Lägg följande i en matberedare med kniv: 5 chili, 1 liter färsk oregano och persilja, 4 villöksklyftor och 3-4 msk salt. MIXA!

Du avgör själv hur mycket salt du vill tillsätta. Med mycket örter och lite salt får du ett chilisalt som du kan använda med frikostigt av utan att för den delen översalta maten.
 Lägg ut för att torka. Jag har en torkapparat. Torkar du i ugnen är det viktigt att bevaka temperaturen som absolut inte får överstiga 40 grader. Då försvinner aromerna från de eteriska oljorna i örterna.
 Det ska bli kruttorrt. Det blir som en hård kaka.
 Häll ner det torra i en matberedare igen. MIXA!   Nu är det klart. TJOHO!
 Använd i köttfärssås, i tomatsås till pizzan, på tomater på fisken, i marinad m.m.

Nästa gång hittar du på ett eget recept!


2 kommentarer:

  1. Har du lika mycket oregano som persilja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj det minns jag inte. Jag improvosera alltid mina recept efter vilken tillgång jag har på öret för tillfället. Testa du fifty fifty..det kan inte bli fel. Du kan tänka på att oregano är mer aromatisk än persilja. Nu senast gjorde jag ett rödprickigt örtsalt med salvia, timjan, oregano, rosmarin, vitlök och en stor röd paprika. Snyggt och gott. Annars är favvisen ramslökssalt. Lycka till! /Helena

      Radera