måndag 7 oktober 2013

Traditionell halmteknik i tidningspapper

AnneSofie som är administratör i Återbruka mera lade ut en bild som gav mig inspiration till denna. Den är nog ursprungligen gjord i halm men jag som är tokig i att skapa med tidningspapper plockade fram några rullar och pysslade ihop dessa. Kan tänka mig att de kan bli fina till jul.
Materialet till detta har ju alla hemma.
 
 
 
 Här får ni beskrivningen:

Du behöver:
  •  2 sidor från ett magasin. Dessa delas sedan så du får 4 st pappersark.
  • sax
  • grillpinne
  • lim
  • snöre ( beräkna längden såhär: längden på 1 st rulle x 13. Lägg till 50 cm till summan.)
 
1.
 
Rulla på en grillpinne från hörnet. Stryk lim på långsidan så det fäster hela vägen. Gör 4 st rullar.
2.
Jag klippte mina till 24 cm som är delbart med 3. Klipp rullarna i tre delar. Mina blev då 8 cm.
 3.
Jag mätte till en bit snöre på 1,5 m. Jag tog alltså 8cm x 13 + 50 cm =154 cm
Trä på 4 rullar så det bildas en kvadrat, knyt ihop.
4.
Trä på 2 st rullar och knyt ihop i motsatt ända.
5.
Trä på 2 st till och knyt ihop i motsatt ända. Nu har det bildats en romb.
6.
Nu trär du snöret genom en rulle och drar ut det på andra sidan.
 
7.
Du har nu 4 rullar kvar.
 Nu trär du på en rulle i taget och fäster med knut mellan varje. När du är klar bör du ha en bit snöre kvar att hänga upp den i.
 
Om man vill kan man göra en liten papperstofs som dekor. Klipp till två små pappersbitar, limma ihop dem i överkanten.
 Klipp tätt så det blir en frans. Ta en bit snöre och gör en knut i ändan. Lägg lim på överkanten av fransen. Rulla ihop tight  runt knuten.
Knyt fast tofsen.

Klart! Hoppas ni förstod min beskrivning.
Kram!
 
 

2 kommentarer:

  1. Smart! Det måste jag testa med barnen någon dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det. Kan vara lite pilligt att göra knutarna. Lycka till!

      Radera