tisdag 27 augusti 2013

Barbiesäng

Trots att mina barn är stora kan jag inte låta bli att göra möbler till Barbie/Bratz ibland, det är så roligt och fantasieggande. Till sängen har jag använt en skokartong, tom plastfolierulle och lite stuvbitar.
                                                   Här sover de drottninglikt!

Jag börjar med att klippa lite i en skokartong.
Rita upp önskad form och klipp. Formen i locket är en sänggavel.


 Leta upp lite tyger som kan passa och lite vadd. Dekorband, knappar pärlor och paljetter är kul att dekorera med.
Du behöver trälim. Jag hade en bit skumgummi som legat som skydd i ett paket en gång (den som spar hon har) och som får bli madrass.
 Limma fast lite vadd på sänggaveln.
Klipp till en bit tyg för att klä sänggaveln
 
 
 Klipp till en bit tyg och limma fast på baksidan för att dölja allt fult.
 Klä sängen.
 Jag kapade rullen i 5 cm långa bitar och klädde dem sedan med samma tyg. Detta ska bli ben.
 
 Nu är grunden klar. Nu kan du dekorera den som du vill. Limma fast sänggaveln när du har pyntat klart.
Jag har limmat fast alla band. Knappen på sänggaveln sydda jag fast genom kartongen. Kunde inte låta bli att sy matchande sängkläder också. Klippte en bit av en gammal fleecefilt till stoppning i täcket. Blev lagom tjockt.
                          Lycka till! Kolla gärna in mina andra barbieböbler också.

9 kommentarer:

  1. Vilken fin säng det blev. Barbie möbler vilken bra idé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Susanne! Det är så himla kul att göra barbiemöbler. Med toarullar, gamla kartonger, limpistol och lite annat smått och gott kan man göra mycket roligt. Har du sett de andra möblerna jag gjort?

      Radera
  2. Åh, vad roligt! Önskar att jag sett detta när jag fortfarande lekte med Barbie (liiite länge sen nu). Jag hade garanterat letat upp första bästa kartong :)

    SvaraRadera
  3. Vad fint! Jag har också gjort en del Barbiemöbler, bord, säng soffa och lite annat smått och gott till Barbie! Om du vill kika så finns de under kategorin "Barbie" i min blogg http://loppisloella.blogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul, ska kolla din blogg. Tack för besöket här och välkomna tillbaka!

      Radera
  4. The bed looks a million dollars and very glamorous.

    SvaraRadera
  5. Thanks, that is what I wanted it to look like.

    SvaraRadera
  6. Stort tack för alla tips om Barbiemöbler! Sommarens projekt för regniga dagar (för det lär väl bli några sådana) skall bli att göra ett Babriehus tillsammans med dottern. Tack vare dig tror jag att vi kommer att lyckas! /Kajsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. oh vad kul, blir lite avis. Mina tjejer är 14 och 17 så nu är det för sent. Trots det kan jag få för mig att göra lite barbiegrejer ibland ändå bara för att det är så kul. Lycka till!

      Radera